Kia Ceed SW kører på landevej
Biltest

Kia Ceed SW – Ny miljønorm koster 20 hk

Kia Ceed har fået en lille opdatering oven på det seneste facelift fra 2021. Ændringen har kostet 20 hk i den kraftigste motor, og det har på papiret gjort den noget langsommere.
Kia Ceed SW set bagfra, mens den kører på landevej

Motors vurdering

Kia Ceed SW

17,0 km/l
Benzin
334.900 kr.
  • Udstyr
  • Betjening
  • Syv års garanti
  • Gearskift
  • Bagagerum
  • Plads på bagsædet
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    133 g/km
  • Effekt
    140 hk
  • Moment
    253 Nm
  • Topfart
    197 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.449 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.210 kg
  • Bagagerum
    625 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bil og lak: Højst 150.000 km
  • Mål
    L:460 cm B:180 cm H:146 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,50 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Kia har neddroslet den traditionelle 1.5-liters motor i miljøets tegn. For at leve op til Euro 6e-normen har motoren mistet 20 hk, men mere iøjenfaldende er den af samme grund blevet godt et sekund langsommere om at nå 100 km/t., så det nu tager 9,9 sekunder. Topfarten er reduceret med 13 km/t.

Det mærker man nu ikke meget til i hverdagen. Her har motoren fortsat et passende kraftoverskud i forhold til bilens størrelse, og bundtrækket føles som før. Det samme gælder for brændstofforbruget og CO2-udledningen, der heller ikke er ændret som følge af motorens nye karakter.

Desværre kan man ikke sige det samme om DCT-gearkassen, hvor det automatiske gearskifte ikke opleves så godt som før. F.eks. kan gearkassen være lang tid om at skifte gear, hvis man træder pludseligt på speederen. Det giver en lidt anmassende motorstøj, men lidt mere kritisk oplevede vi, at gearkassen havde svært ved at finde rette udveksling, når vi f.eks. kørte ud af rundkørsler eller efter sving.

Der er hele syv gear at vælge imellem, så forvirringen kan naturligvis opstå, men det oplever vi ikke i konkurrenterne. Og så oplevede vi små ryk i selve gearskiftene, så det er ikke bilens stærkeste side.

Førerpladsen i en Kia Ceed
Betjeningen er samlet i små grupper af knapper til de forskellige funktioner. Eksempelvis er der en gruppe med klimaanlæg, hvor du lige under finder et panel med sæde- og ratvarme. Enkelt og intuitivt.

Hvor meget plads er der i Kia Ceed SW?

Kia Ceed har en god førerplads med intuitiv betjening og god fralægningsplads omkring føreren. Bl.a. er der en hylde til at lægge mobilen på, så den ikke distraherer under kørslen.

Mange funktioner betjenes via bilens 10”-medieskærm, men der er faktisk en god balance for dem, som også ønsker rigtige knapper til klimaanlæg, sædevarme, elruder og på rattet. Knapperne er også samlet, så lignende funktioner er at finde samme sted.

Gearvælgeren kan til gengæld ærgre lidt, for den er af den gammeldags type, hvor Kia f.eks. har en bedre og mere moderne automatgearvælger i de elektriske modeller. Det betyder, at du altid skal huske at sætte gearvælgeren i ”P” efter endt køretur og ikke bare kan nøjes med at trykke på start/stop-knappen til motoren.

Mens man finder sig godt til rette i forsæderne, der har gode indstillingsmuligheder, kan det knibe lidt med benpladsen på bagsædet. Kia Ceed hører til blandt de mindre biler i mellemklassen, og den er langt fra på niveau med eksempelvis Skoda Octavia.

Bagagerummet er officielt på 625 liter, hvilket burde være alt rigeligt for de fleste familier. Men mange af literne er gemt under bagagerumsgulvet i små rum, og dermed ender man med et bredt og dybt bagagerum, der ikke er så højt. Det kan være svært at pakke optimalt, hvis man har store kufferter.

Stor skærm i en Kia Ceed
Tidligere var standardskærmen i kabinen på 8”, men nu får du en 10”-skærm selv i den billigste Access-version. Det løfter oplevelsen af bilen og gør den lidt mere moderne i forhold til tidligere. Der er både indbygget navigation og mulighed for at bruge Android Auto og Apple CarPlay.

Skal man vælge en Kia Ceed?

Ceed er en simpel og på mange måder traditionel bil, der passer godt til de bilkøbere, der ikke ønsker den nyeste teknologi på bilmarkedet, men hellere vil have noget, de stoler på. Det bakkes op af en fabriksgaranti på syv år, dog højst 150.000 km.

Gearskiftet er ikke det bedste på markedet, så prøv en tur med det, før du køber bilen. Måske irriterer det helt voldsomt, måske kan du godt leve med de små særheder. Motoren har kræfter nok, og forbruget lå på mellem 16 og 18 km/l, afhængig af om vi kørte på motor- eller landeveje.

Ceed er ikke den store familiebil, men et driftssikkert valg for dem, som ikke ønsker at købe en elbil. For med en pris på 335.000 kr. er vi deroppe, hvor totaløkonomien er i elbilens favør for de fleste bilister.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve